عضویتمرکز للتجمیل و زراعه الشعر صدفدکتر فقیهی

فصل تابستان از راه رسیده است و خورشید بیش از هر زمان دیگری دست‌ودل‌بازی خود را به رخ می‌کشد. گاهی‌اوقات با وجود استفاده از انواعکرم‌ ضد‌آفتابو محصولات مراقبت از پوست، باز هم دردی از دردهای آفتاب سوختگی درمان نمی‌شود.سوختگی، خارش و دردی که می‌تواند تمام لذت‌های آب‌تنی و گشت‌و‌گذار تابستانی را به فراموشی بسپارد. برای درمان آفتاب سوختگی چه باید کرد؟

درمان‌های سنتی آفتاب سوختگی پوست
در درمان آفتاب سوختگی درجه یک، شما باید برای ترمیم پوست‌های آسیب دیده، زمان کافی به بدن خود بدهید. آفتاب سوختگی درجه اول لایه های خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. پوست در چنین شرایطی معمولا قرمز می شود. پس از مدتی، بخش های آسیب دیده پوسته پوسته می شوند و سپس، پوست خود را بازسازی می کند. پوست نمی تواند خیلی سریع خود را ترمیم کند و همواره محدودیت زمانی برای این امر وجود دارد. با این حال، شما می توانید با دنبال کردن توصیه های زیر، روند بهبودی را تسریع کنید:

استراحت زیاد

هیدراته نگه داشتن پوست

مرطوب کردن پوست

شما همچنین می توانید برای بهبود زخم های خود و تسریع فرایند درمان، روش های زیر را دنبال کنید:

* استفاده از یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن

استفاده از این داروها بلافاصله پس از مشاهده علائم آفتاب سوختگی، می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

* از نور خورشید دوری کنید

در صورتی که به آفتاب سوختگی دچار شده اید، از قرار گرفتن بیشتر در برابر تابش خورشید خودداری کنید. اشعه های فرابنفش می توانند شدت آسیب های وارده را تشدید کنند. اگر مجبور هستید از خانه بیرون بروید، پوست آفتاب سوخته خود را با پارچه بپوشانید و حتما ازکرم ضد آفتاب استفاده کنید.

* از آلوئه ورا کمک بگیرید

آلوئه ورا حاوی ماده ای به نام آلوئین است که منجر به کاهش التهاب می شود. آلوئه ورا همچنین می تواند با مرطوب نگه داشتن پوست، از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کند.

* با آب خنک دوش بگیرید

آکادمی پوست آمریکا دوش گرفتن با آب سرد را برای التیام پوست آفتاب سوخته پیشنهاد می کند. پس از حمام و خشک شدن پوست، بهتر است مقدار اندکی کرم مرطوب کننده را بر روی پوست خود بمالید تا ازخشکی پوستبیش از حد آن جلوگیری کنید.

* از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

کرم هیدروکورتیزون می تواند به درمان ورم و خارش پوست کمک کند. از این کرم می توانید برای کنترل عوارض جانبی استفاده کنید. هیدروکورتیزون یک درصد در داروخانه ها بدون نسخه به فروش می رسد اما برای خرید دوز های بالاتر این کرم، به نسخه پزشک احتیاج خواهید داشت

* از کمپرس سرد استفاده کنید

کمپرس آب سرد می تواند به التیام پوست کمک کند اما تحت هیچ شرایطی آن را مستقیما بر روی ناحیه آفتاب سوخته اعمال نکنید. کمپرس آب سرد می تواند در اندک زمانی حرارت پوست، و در نتیجه آن التهاب پوست، را کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده،روغن های طبیعی مانند روغن بابونه، چوب صندل، نعنا یا لاوندر در کنار سرکه سیب می توانند به درمان کمک کنند. با این حال این روش ها به صورت علمی هنوز ثابت نشده اند. بدین ترتیب، در صورتی که مایل هستید این روش ها را امتحان کنید، باید بسیار دقت کنید و توصیه های ایمنی را برای مراقبت از پوست خود، جدی بگیرید.

درمان آفتاب سوختگی شدید
بخش های برنزه شده پوست معمولا آفتاب سوختگی درجه یک را تجربه می کنند. هرچه مدت زمان بیشتری را زیر نور خورشید سپری کنید، شدت آفتاب سوختگی نیز افزایش پیدا می‌کند و درجه دو یا سه بسیار شدیدتر و جدی تر هستند.
آفتاب سوختگی درجه دوم معمولا به دومین لایه پوست نفوذ می کند که تحت عنوان اپیدرم شناخته می شود. این شدت از سوختگی با تاول های پوستی همراه است. آسیب درجه سه به چربی‌های زیر پوست نفوذ می کند و حتی منجر به نابودی عصب های بدن شود. در نتیجه آفتاب سوختگی درجه سه، شما هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد. در موارد شدیدتر سوختگی، شما همچنین در معرض خطرات زیر قرار دارید:

کم آبی بدن

سپتیسمی

درمان آفتاب سوختگی درجه دو یا سه در خانه امکان پذیر نیست. در صورت ابتلا به چنین شرایطی، شما باید به اورژانس پزشکی مراجعه کنید و سریعا تحت درمان پزشک قرار بگیرید.

عوامل تاثیر گذار بر درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرضامواج ماورا بنفش خورشیدرخ می دهد. این کار می تواند پوست بدن انسان را بسوزاند. آفتاب سوختگی در افرادی که پوست های روشن تری دارند، نسبت به پوست های تیره تر، شدیدتر می باشد. هرچقدر میزان سوختگی شدیدتر باشد، پروسه ترمیم و جایگزین پوست های سالم نیز طولانی تر می شود. علائم آفتاب سوختگی خفیف معمولا پس از سه الی پنج روز از بین می روند. این در حالی است که ترمیم آسیب‌های شدیدتر، هفته ها به طول می انجامد.
گاهی شرایط، بیماری های زمینه ای و سبک زندگی ما می توانند به تضعیف سیستم ایمنی بدن ما منجر شوند. این امر نیز به نوبه خود بر توانایی بدن در التیام سریع آفتاب سوختگی اثرات منفی می گذارد. برخی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن عبارتند از:

دیابت

سیگار کشیدن

سوء تغذیه

چاقی

استرس مزمن

بیماری شریانی

گردش ضعیف خون

سرکوب سیستم ایمنی

درمان آفتاب سوختگی و کمک گرفتن از پزشک

اگر آفتاب سوختگی شما خفیف باشد، به مرور زمان و بدون نیاز به کمک های پزشکی، بهبود پیدا می کند. در چنین شرایطی، معمولا نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت.با این حال، در صورتی که به آفتاب سوختگی درجه دو یا سه دچار شوید، کمک گرفتن از پزشک ضروری خواهد بود. به طور خاص، اگر در اثر آفتاب سوختگی علائم و عوارض زیر را تجربه می کنید، مراجعه به پزشک الزامی است:

پوست شما دچار تاول و یا متورم شده باشد.

دچار تب و لرز شده باشید و یا بیش از حد احساس گرما کنید.

دچار حالت تهوع یا استفراغ شده باشید.

کم آبی شدیدی را تجربه کنید

احساس سرگیجه، بیماری یا خستگی کنید

دچار سردرد شدید شده باشید

دچار گرفتگی عضلات شوید

آفتاب سوختگی در کودکان و نوزادان باید جدی گرفته شود. این نوع از اسیب می تواند در کودکان و نوزادان خطرات جدی تری مانند سرطان پوست را به همراه داشته باشد. در صورتی که کودک شما دچار آفتاب سوختگی شده است، و به ویژه اگر این علائم شدید هستند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.