دکتر فقیهیعضویت
دلایل ایجاد حساسیت به رنگ مو

انواع ضایعات پوستی شایع در بیماران مبتلا به کوید19

انواع ضایعات پوستی شایع در بیماران مبتلا به covid-19
شواهدِ در حال رشد نشان ‌می‌دهند که ویروس کرونا (کووید ۱۹) قادر است تقریباً بر همه اعضای بدن، از جمله پوست تأثیر بگذارد. متخصصان پوست در سراسر جهان تصاویر و اطلاعاتی را در مورد انواع بثورات، التهابات و اثرات پوستی‌ای که ممکن است مربوط به کووید ۱۹ باشد به اشتراک می‌گذارند.

برای متخصصان پوست دریافتن این نکته که کدام اطلاعات و یافته‌های پوستی واقعاً مربوط به کووید ۱۹ هستند و کدام یک هیچ ارتباطی با این بیماری ندارند، زمان‌بر است (برای مثال نشانه‌های پوستی ممکن است به علت سایر بیماری‌ها و یا اثرات داروها ایجاد شوند).
یکی از عارضه های مهم و خطرناک درگیری رگ های خونی پوست است که در عفونت کرونا یا covid-19 می تواند رخ دهد و در پوست فرد مبتلا به شکل کبودی یا خون مردگی (پتشی-پورپورا) روی اندامها ،انگشتان دست و پا ایجاد گردد.
عوامل زمینه ساز تشدید عفونت و درگیری پوست در بیماران کرونایی :
بیماری های دیابت ،چاقی؛بیماری های قلبی و عروقی ،کشیدن سیگار و دخانیات ،سن بالاست.
انواع راشهای پوستی در عفونت کرونا:
راشهای ماکولوپاپولا شبیه سرخچه یا سرخک
راشهای کهیری
راشهای تاولی و زیکولی شبیه آبله مرغان
راشهایی شبیه سرمازدگی و خونمردگی در اندامهای تحتانی و انتهای انگشتان
پلاکهای قرمز سکه ایی شکل پوسته دار شبیه اگزما یا پسوریازیس
راشهای واسکولیتی که به شکل رنگ دانه های قرمز گیلاسی و برجسته بهمراه شبکه های عروقی روی ساق های ران ایجاد میگردد.
در بیماریcovid-19 حدودا 10درصد بیماران گرفتار انواع ضایعات پوستی میشوند.
گاهی اوقات علت ضایعات پوستی داروهای مصرفی علیه کروناست که جهت درمان استفاده میشود نه خود ویروس
راشهای عفونت کرونا با شدت و وخامت حال بیمار رابطه ایی ندارند و بعبارتی ممکن است بیمار بسیار بد حال باشد ولی هیچگونه راش پوستی نداشته باشد و یا برعکس بیماری دپار عفونت خفیف و علائم سبک کرونا باشد ولی با راش گسترده خارش دار و قرمز و متورم روی پوست مواجه شود.
اکثر راشهای پوستی ویروس کرونا در عرض روز کاملا برطرف می گردند و نیازی به درمان خاصی نداند واسکار معمولا نمی دهند.
خوشبختانه اکثریت ضایعات پوستی covid-19 خارش ندارند ویا اگر هم داشته باشند خارش در حد خفیف و قابل تحمل است.
تنه انسان محل اصلی درگیری و بروز ضایعات پوستی است البته گاهی در اندامها و گردن و حتی صورت هم راشها دیده میشوند.
در کودکان بروز راشها شایع تر از بالغین است و اگر کودک دچار تب و علائم سرماخوردگی و سپس ثبورات پوستی قرمز روی بدن گردید در زمان اپیدمی covid-19 می تواند علائم ناشی از ابتلا به کوید باشد که بایستی جدی گرفته شود.