انواع راهکار درمانی جوش های التهابی

جوشهای چرکی ضایعات گردی هستند که قرمز، زرد یا سفید هستند. جوشهای التهابی یکی از انواع آکنه است که درون آن چرک وجود دارد. جوشهای چرکی نوع متوسط جوش هستند که اندازه آنها روی صورت متوسط است. این جوشها معمولاً حاوی باکتری نیستند و معمولاً حتی اگر متورم باشند دردی ندارند. التهاب این جوشها به دلیل بروز واکنشهای شیمیایی ناشی از موادی است که در خون و پوست وجود دارد. توصیه میشود به این جوشها دست نزنید زیرا ممکن است جای جوشها به طور دائمی روی پوست باقی بماند. بهتر است اجازه دهید که متخصص پوست چرک درون این جوشها را به روشهای صحیح و مناسب بیرون آورد.

علت ایجاد جوش چرکی چیست ؟
جوشهای چرکی به دلیل تجمع چرک در سطح پوست ایجاد میشوند. با این که تجمع چرک معمولاً نشاندهنده عفونتهای باکتریایی است اما جوشهای چرکی معمولاً به دلیل انسداد منافذ پوستی و تجمع چربی و باکتری به وجود می آیند.

شایعترین علل شکل گیری جوشهای التهابی عبارتند از :
جوش
کورک
کاندیدیازیس (عفونتهای قارچی)
آبله مرغان
تبخال
فولیکولیت (التهاب و عفونت در فولیکولهای مو)
بیماریهای دست، پا و دهان (خفیف، مادرزادی، بیماریهای ویروسی، معمولاً در کودکان دیده میشوند، که معمولاً بر پوست دست یا پا یا مخاط داخل دهان تأثیر میگذارد)
پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن که با شکل گیری جوش چرکی و پوسته پوسته شدن و خارش پوست)
جوشهای التهابی که به دلیل آکنه ایجاد میشوند سخت و دردناک هستند. زمانی که این جوشها به وجود می آیند تبدیل به جوشهای کیستی میشوند. به این بیماری آکنه کیستی گفته میشود.

علائم
جوشهای التهابی که به دلیل عفونتهای باکتریایی ایجاد میشوند و ممکن است با علائمی همراه باشند که به بیماریهای زمینه ای ایجادکننده آنها بستگی دارد. برخی از علائمی که ممکن است همراه با جوشهای چرکی در پوست یا سیستمهای دیگر بدن ایجاد میشوند عبارتند از :
1- درد در بدن
2- احساس خستگی و ضعف
3- تب و لرز
4- تبی که با علائم آنفولانزا همراه نیست.
5- دردهای موضعی
6- قرمزی، گرم شدن با ورمهای موضعی

چوش چرکی معمولاً در چه نقاطی ایجاد می شود ؟
*شانه ها
*قفسه سینه
*کمر
*صورت
*گردن
*زیر بغل
*خط رویش مو

اقدامات درمانی
درمانهای موضعی
درمانهای موضعی شامل داروهایی مانند کرم و ژل میشود که برای رفع آکنه مستقیماً روی پوست استعمال میشوند. محصولات مراقبتی موضعی بدون نیاز به نسخه پزشک میتوانند در درمان آکنه های خفیف مؤثر باشند. این داروها حاوی بنزوئیل پراکساید، رزورسینول، اسید سالسیلیک یا سولفور هستند. بنزوئیل پراکساید باکتریهایی که چند برابر شده و با سلولهای پوستی در منافذ پوستی ترکیب شده اند را از بین میبرد. اسید سالسیلیک سلولهای اضافی پوست را از بین برده و سبیوم و باکتریهای گیرافتاده در داخل منافذ را از بین میبرد. زمانی که منافذ باز هستند محتویات جوشهای چرکی فضای بیشتری برای بستن منافذ پوستی دارند.

از آنجا که اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید به خصوص اگر با هم استفاده شوند ممکن است باعث قرمزی و خشکی پوست شوند، بهترین روش درمانی شامل ترکیباتی ملایم و مرطوب کننده است. ترکیبات تسکین دهنده پوست ممکن است شامل عصاره بابونه و برگ آلوئه باشند. وقتی که این ترکیبات مورد استفاده قرار میگیرند، اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید، عوامل تسکین دهنده و محتویات دیگر به طور چشمگیری شدت ایجاد آکنه را کاهش میدهند. محصولات تجویزی مانند کرمهای آنتی بیوتیک یا رتینوئیدی میتوانند در درمان آکنه های خفیف تا متوسط مؤثر واقع شوند. این داروها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی با مواد دیگر تجویز شوند.

دارو
در درمان سیستماتیک از داروهای خوراکی برای درمان آکنه استفاده میشود. آنتی بیوتیکهایی مانند تتراسیکلین، ماینوکسیلین، داکسی سایکلین سا اریترومایسین برای درمان آکنه های متوسط تا شدید مصرف میشوند تا باکتریها را از بین برده و التهاب را کاهش دهند. درمانهای سیستماتیک دیگر شامل قرصهای ضدبارداری میشود که میتواند جوشها را در برخی از خانمها کاهش دهد. اسپیرونولاکتون یک قرص ضد هورمون اندروژن و ایزوترتیونوئین (با دوز بالای ویتامین A) نیز در درمان جوش التهابی مؤثر هستند. ایزوترتینوئین فقط برای برخی از انواع شدید آکنه، آکنه های کیستی یا برای جوشهای که با روشهای درمانی دیگر بهبود نیافته اند تجویز میشود. در طول دوره درمان با ایزوترتینوئین باید به طور منظم به متخصص پوست مراجعه کنید.

لایه برداری شیمیایی
لایه برداری شیمیایی برای رفع آکنه ممکن است زمانی مناسب باشد که داروها و محصولات پوستی بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویز مانند آکوتان در کاهش، کنترل یا رفع جوشهای چرکی مؤثر واقع نشده باشند. در لایه برداری شیمیایی برای درمان جوش چرکی صورت از اسید گلیکولیک و اسید سالسیلیک جهت برداشتن سلولهای مرده پوست و رفع انسداد منافذ پوستی استفاده میشود.

لیزردرمانی
چندین نوع لیزر درمانی برای درمان آکنه وجود دارد اما عموماً به یک یا دو روش عمل میشود:
در یک روش از لیزر برای گرم کردن غدد چربی در پوست (بدون تأثیر بر لایه های بیرونی پوست) استفاده شده و باعث میشود که غدد چربی جمع شده و چربی کمتری تولید کنند.برخی از انواع آکنه به دلیل وجود باکتریهایی که به صورت طبیعی روی پوست قرار دارند ایجاد میشوند. زمانی که این باکتریها در فولیکولهای مو گیر میافتند و به آنها اکسیژن نمیرسد باعث ایجاد التهاب میشوند. در دومین روش لیزر درمانی، اکسیژن در منافذ مسدود شده که باکتریها در آن التهاب ایجاد کرده اند تولید میشود.
بیشتر روشهای لیزر درمانی بدون درد انجام میشوند و ممکن است با ناراحتیهای جزئی همراه باشند. در این موارد قبل از شروع درمان کرمهایی روی پوست مالیده میشود که درد را به حداقل میرساند.

تخلیه
پس از این که سر جوش چرکی با تیغ جراحی شکافته شد، جوشهای چرکی به راحتی با فشار استخراج کننده (استرکتور) آکنه تخلیه میشوند. جوشهای چرکی کوچک به راحتی با ایجاد یک شکاف کوچک و با فشار دست تخلیه میشوند. برای جلوگیری از به جاماندن اسکار و جای جوش یک شکاف کوچک (حدود 3 میلیمتر) روی آنها ایجاد میشود.

پیشگیری از ابتلا به جوشهای التهابی
مراقبت از پوست میتواند به درمان جوش چرکی خفیف کمک کرده و از ایجاد جوشهای دیگر جلوگیری کند.اولین گام برای این منظور تغییر رژیم غذایی و حذف غذاهایی است که باعث تشدید جوشها میشوند. کاهش مصرف چربیها، غذاهای چرب و نوشیدنیهای شیرین باید کاهش یابد. از مصرف شیر و محصولات تولیدشده از شیر برای مدتی باید پرهیز شود تا مشخص شود که آیا با این کار جوشها بهبود می یابند یا نه.از آنجا که استرس یکی از دلایل ایجاد جوش است باید سعی کنید که از قرار گرفتن در موقعیتهای استرس زا دوری کنید.

همچنین از لمس کردن پوست صورت یا ترکاندن جوشها خودداری کنید. این کار فقط باعث گسترش عفونت در پوست و تشدید جوشهای چرکی میشود.حداقل دو مرتبه در روز صورت خود را بشورید اما فقط از صابونها و تمیزکننده های ملایم استفاده کنید. پوست صورت را برای رفع جوشهای التهابی نخراشید. با این کار فقط پوست تحریک شده و جوشهای چرکی روی صورت افزایش مییابند. از مرطوب کننده ها، لوسیون­ها، پاک کننده ها و کرمهای بدون روغن که حاوی اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید هستند استفاده کنید.