مرکز للتجمیل و زراعه الشعر صدفعضویتدکتر فقیهی

علت ایجاد شوره سر و درمان آن

وقتی سلول های سطح پوست به صورت قابل ملاحظه ای پوسته ریزی می کنند شوره سر به وجود می آید.

علت بروز شوره :
این ناراحتی پوستی به دلیل حضور یک نوع قارچ هم زیست در سطح پوست و رشد و تکثیر بیش از حد آن بروز پیدا می کند.در افرادی که جنس چربی از نظر PH و نوع اسیدهای چرب فرم خاصی باشد با افزایش جمعیت این قارچ هم زیست شوره اتفاق می افتد.

تشدید شوره منجر به بیماری درماتیت سبورئیک می شود، این ناراحتی پوستی با علائمی مانند تحریک، قرمزی، التهاب و خارش پوست همراه است.
بیماری درماتیت سبورئیک
در افراد پس از سن بلوغ رخ می دهد، زیرا غدد چربی به واسطه هورمون های جنسی فعال می شوند و ترشحات این غدد زمینه را برای رشد و تکثیر قارچ هم زیست روی سطح پوست سر مساعد می کند . سرما سبب تشدید جمعیت قارچ می شود.همچنین طبق مطالعات صورت گرفته استرس شدت شوره را افزایش می دهد.

درمان شوره سر:
اولین گام برای درمان شوره سر افزایش دفعات شستشو است، شستشو سبب کاهش چربی و جمعیت قارچ هم زیست روی سطح پوست سر می شود، همچنین استفاده از شامپوهای ضد شوره که دارای ترکیبات ضد قارچ هستند مانند شامپوهای حاوی کتوکونازول یا سلنیوم.در موارد مقاوم شوره نیز از کپسول های خوراکی و مواد موضعی که خاصیت ضد قارچ دارند استفاده می شود. روند درمان تا زمانی ادامه می یابد که جنس چربی پوست تغییر کند بنابراین ممکن است این زمان از چند ماه تا چند سال طول بکشد، همچنین در مواردی که قارچ های سطح پوست نسبت به مواد ضد قارچ موجود در شامپوی خاصی مقاوم شده باشند باید نوع شامپو را تعویض کرد.