عضویتدکتر فقیهیمرکز للتجمیل و زراعه الشعر صدف

از پسوریازیس چه میدانید ؟

پسوریازیس یک اختلال مزمن ،التهابی و پوسته دار است که چرخه زندگی سلولهای پوستی را بهم میزند این .بیماری مزمن است و دوره های بهبود وعود در آن دیده میشود. این بیماری ژنتیکی است ولی تمام بیماران سابقه فامیلی مثبت ندارند وممکن است در هر سنی شروع شود ولی به طور میانگین بیماری پسوریازیس بین 15 تا 50 سالگی آغاز میگردد.

در صورتی که بیماری زودتر شروع شود ،معمولا از شدت بیشتری برخوردار است .پسوریازیس در چند شکل دیده میشود که شایع ترین ان پسوریازیس پلاک تایپ است که با ضایعات برجسته پوسته دار ،باحدود کاملا مشخص تظاهر می کند و ممکن است در هر کجای بدن دیده شود. مناطقی که بیشتر درگیر میشوند عبارتند از آرنج، زانو و باسن . برای بعضی از افراد پسوریازیس فقط آزار دهنده است اما برای بعضی دیگر این بیماری به خصوص اگر با ورم مفاصل همراه باشد باعث از کار افتادگی می شود.

محرک های آن استرس ،صدمه به پوست ،برخی دارو ها و عفونت ها است . مطالعات نشان داده برخی از عفونت ها منجر به تشدید پسوریازیس می شوند که شایعترین ان گلو درد چرکی است .

علائم بیماری

ضایعات برجسته قرمز روی پوست نقاط کوچک سفید پوسته پوسته شده به رنگ صدف که گاها به همین دلیل این بیماری را با نام صدف میشناسند . خارش ،سوزش و یا درد نقاطی از پوست ناخن ضخیم : تغییرات ناخن در تمام انواع پسوریازیس شایع است. تورم و خشکی مفاصل

درمان
اگر چه درمان قطعی ندارد اما با درمان های فعلی می توان نسبت روزهای خوب را به روزهای بد افزایش داد. روزهای خوب روزهایی است که بیمار مبتلا دارای کمترین لکه های پوستی و کمترین خارش وسوزش است.

حفظ بهداشت پوست با حمام گرفتن روزانه جلوگیری از خشکی پوست . به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده شود این کار باعث جلوگیری از تعداد دفعات عود بیماری می شود. بیشتر در معرض افتاب قرار بگیرید. گاها نیاز به مصرف ترکیبات کورتن موضعی نیز خواهد بود. درموارد شدید داروهای خوراکی نیز تجویز می گردد .

با تشکراز دکترهما فاتحی

امیر ارین [ 1394-03-31 ]